Будова ліфта

Більшість мешканців міст щодня, іноді по кілька разів на день, користуються ліфтом. Ми настільки звикли до цього дива інженерної думки, що навіть не замислюємося про його будову. Проте, конструкція ліфта досить цікава і продумана.

Загальний принцип

Кабіна (або платформа) пасажирського ліфта закріплена на сталевих тросах, перекинутих через шків (колесо з обіддям або з канавкою по ободу) приводного механізму. Даний механізм разом з апаратурою керування ліфтом знаходяться в машинному відділенні, розташованому у верхній частині шахти. Саме туди, по електричному дроту, протягнутому всередині шахти, передається сигнал з кабіни ліфта, де ми бачимо просту кнопкову панель у кабіні.

На одному з кінців сталевих канатів знаходяться противаги - вантажі, що врівноважують кабіну ліфта. Коли кабіна ліфта приводиться в рух електричним двигуном, противаги опускаються вниз і піднімають кабіну. І навпаки: вантажі підіймаються - кабіна йде вгору. Варто враховувати, що привід ліфта може бути пневматичним або гідравлічним, у ньому противагу не використовують.

 

 

Основні частини ліфта

budova liftaКабіна ліфта
Буває самонесуча, каркасна, панорамна. Складається зі стін, підлоги, стелі, елементів управління - "панель наказів", приладів інформації та освітлення. Зверху кабіни встановлені пристрої безпеки - "уловлювачі плавного гальмування", пристрої підвіски кабіни, пристрої та механізми відкриття дверей - "привід дверей". Механізми положення кабіни - "башмаки" і "контрбашмаки", розташовуються знизу і зверху кабіни.

Противага
Необхідна для врівноваження ваги кабіни. Складається з рами і вантажів.

Тягові канати
З'єднують кабіну і противагу.

Лебідка
Лебідка необхідна для надання вертикального руху тяговим канатів, які лежать в "струмках" канатоведучого шківа (КВШ). Лебідка складається з електродвигуна, редуктора (бувають і безредукторні лебідки), електромагнітного гальма і підрамника.

Станція керування ліфтом
Управляє механізмами і контролює роботу ліфта. Відповідає за безпеку користування ліфтом.

Портали (Двері шахти)
Поверхові двері в шахту ліфта. Обладнані датчиками контролю і безпеки - "охорона шахти".

Напрямні
Являють собою рейки, які обмежують вільний хід кабіни і противаги в горизонтальній площині. Необхідні для рівного руху кабіни і противаги. На "напрямних" так само закріплені датчики і "шунти" положення кабіни, вони показують "станції" де знаходиться кабіна ліфта.

Обмежувач швидкості
Основний елемент безпеки ліфта. При перевищенні швидкості руху - подає сигнал станції керування і ліфт зупиняється, якщо не спрацьовує електронний захист, тоді спрацьовує механізм заклинювання кабіни на "уловлювачах" - кабіна повисає на "напрямних".
Також ліфт оснащений різним спеціалізованим електрообладнанням.